RSS
piątek, 18 stycznia 2013
Programowanie iPhone - Jak tworzyć/migrować aplikacje tak, aby wykorzystywały nową rozdzielczość telefonu iPhone 5

Jest to prostsze niż przypuszczasz :).

Tworzenie aplikacji wykorzystujących wszystkie możliwości nowego iPhone-a wymaga zainstalowania nowej wersji środowiska Xcode (co najmniej 4.5). Może się to tez wiązać z koniecznością aktualizacji systemu operacyjnego, jeśli wciąż korzystasz ze starszej wersji OS np. Snow Leopard.


Gdy nowy Xcode jest już zainstalowany to wystarczy:

1. Dodać do projektu 4” grafikę startową plik Default-568@2x.png, bez tego nasza aplikacja będzie działała w rozdzielczości 960x640px z czarnymi marginesami widocznymi w górnej i dolnej części ekranu, tak jak pokazują to poniższe ekrany.


 Przykładowa scena aplikacji działającej na iPhone 5

 

 Jak tworzyć/migrować aplikacje tak, aby wykorzystywały nową rozdzielczość telefonu iPhone 5 Jak tworzyć/migrować aplikacje tak, aby wykorzystywały nową rozdzielczość telefonu iPhone 5 

 

Scena przed dodaniem nowego pliku startowego

 

Scena po dodaniu nowego pliku startowego - Default-568@2x.png

 

Nowa grafikę startową możemy w prosty sposób dodać korzystając z Xcode (drag and drop, ustawienia Target/Summary/Launch Images):

 

Jak tworzyć/migrować aplikacje tak, aby wykorzystywały nową rozdzielczość telefonu iPhone 5

Screen pokazujący brakujące pliki startowe: Default@2x.png, Default-568@2x.png.

 

Ten krok jest tak naprawdę jedynym koniecznym, aby nasza aplikacja zaczęła wykorzystywać nową rozdzielczość telefonu - 1136 (wysokość). W przypadku, gdy wykorzystuje ona poprawnie maski autoresize, wszystko powinno zacząć działać automatycznie.

To czy będą konieczne dalsze zmiany zależy od tego jak wyglądają i jak są skonfigurowane poszczególne sceny aplikacji (UIView), oraz czy i jak bardzo chcemy zmienić/dostosować ja do nieco większego ekranu.

Jeśli po dodaniu nowego pliku aplikacja nie wygląda tak jak powinna to możemy spróbować poprawić maski autoresize bądź, jeśli od teraz chcemy wspierać jedynie iOS6+, możemy rozważyć użycie mechanizmu Auto Layout  (nowość w iOS6).

Jeśli powyższe rozwiązanie nie może być z jakichś powodów zastosowane, bądź jeśli nie rozwiąże naszych problemów, koniecznym okazać się może stworzenie nowych plików graficznych dla iPhone-a 5 w nowej rozdzielczości i/lub zaprojektowanie/utworzenie nowych scen, które będą ładowane odpowiedniego, w zależności od tego z jakim modelem telefonu mamy do czynienia.

Rozmiar ekranu, a tym samym model telefonu, z jakim mamy do czynienia, możemy sprawdzić na przykład tak:


 

if (UI_USER_INTERFACE_IDIOM() == UIUserInterfaceIdiomPhone)
{
	CGSize result = [[UIScreen mainScreen] bounds].size;
	if (result.height == 586)
	{
		//iPhone 5 setup
	}
}

 

O czym jeszcze warto pamiętać podczas migracji (lista będzie uaktualniania od czasu do czasu :)

1. Mechanizm autorotacji został zmieniony w iOS6


2. [UIImage imageNamed@”filename.png”] załaduje jedynie filename.png lub filename@2x.png a nie filename-568@2x.png nawet, jeśli plik istnieje.


3. Przy dodawaniu aplikacji do AppStore niezbędne będzie dostarczenie grafik (screenshotow) w „wysokiej” rozdzielczości (1136x640px), jeśli tego nie zrobimy, chwile po wysłaniu pliku aplikacji status zostanie zmieniony na Missing Screenshoot.


środa, 12 grudnia 2012
PowerBuilder - "DataWindow error" własny tytuł

Poniżej przedstawiam prosty sposób umożliwiający zmianę standardowego tytuły DataWindow pojawiającego się w wypadku wykorzystywania ‘wbudowanego’ mechanizmu walidowania danych. Nie jest to jakiś ukryty trik, ale również nie jest to powszechnie znane i stosowane, znacznie częściej spotykałem się z implementacją własnej kontroli danych.

Wystarczy przy uruchamianiu aplikacji, np. w zdarzeniu open obiektu aplikacji, wykonać następujące polecenie: 
 

GetApplication().dwMessageTitle = 'Data Error'


Komunikat o błędzie przed zmianią Komunikat o błędzie po zmianie
  DataWindow Error    DataWindow Error 

 

Polecam zapoznanie się z pomocą obiektu application, jest tam więcej ciekawych właściwości, które możemy ustawić.

wtorek, 11 grudnia 2012
Nowa wersja aplikacji iPhone - FlipMe! 1.2 dostępna!

Dziś udostępniona została nowa wersja aplikacji FlipMe! W wersji ten, od początku zaimplementowany został import plików CSV. Powinien on teraz radzić sobie bez problemy ze wszystkimi plikami niezależnie od ustawionego kodowania.

FlipMe!  

Dla "niewtajemniczonych", program skutecznie pomaga w nauce języka obcego, zapamietywaniu nowych słówek bądz nieznanych pojęć. Jego główne możliwości to:

- nieograniczona liczba własnych kategorii,
- automatyczne pomijanie zapamiętanych kart ze słówkami,
- importowanie/ ekportowanie kart ze słówkami z/do aplikacji takich jak Microsoft Excel™, Numbers™,
- importowanie kart z serwisów online jak na przykład: Quizlet™,
- wymiana kartami z słówkami przez email,
- wymiana kart z słówkami przez Twitter'a.



Aplikację można pobrać z AppStore: http://itunes.com/apps/spritebandits/flipme

Wiecej informacji o programie znajdziecie na jego stronie:
http://spritebandits.com/flipme/index_pl.html

wtorek, 04 grudnia 2012
Boot Camp i instalacja Windows XP, Mac OS Lion / Mountain Lion
Oficjalnie aplikacja Boot Camp Assistant nie może być wykorzystana do instalacja systemu Windows XP na Mac-u z zainstalowanym systemem Lion / Mountain Lion. Oba wspierają jedynie Windows 7. Ponieważ wydajność maszyny wirtualnej, z której korzystam (VMWare Fusion) nie jest, w pewnych zastosowaniach, wystarczająca, postanowiłem to ograniczenie obejść...
czwartek, 22 listopada 2012
Programowanie iPhone - Storyboards przekazywanie informacji pomiędzy scenami (scenariusz master - detail)
Wprowadzone wraz z iOS 5 Storyboards znacznie ułatwiają i przyspieszają tworzenie aplikacji na telefony iPhone i inne urządzenia iOS. Przydane są szczególnie przy prototypowaniu aplikacji bądź też, gdy pracujemy nad aplikacjami użytkowymi. W poście dzisiejszym chciałem pokazać, w jakiś sposób przekazywać dane pomiędzy scenami (scenariuszu master-detail spotykany w niemal każdej, użytkowej aplikacji iOS). Zapraszam...
środa, 21 listopada 2012
Nowa wersja aplikacji iPhone - FlipMe! 1.1 dostępna!

Dziś udostępniona została nowa wersja aplikacji FlipMe!, w pełni wykorzystująca możliwości nowego ekranu iPhone 5.

 FlipMe!   

Dla "niewtajemniczonych", program skutecznie pomaga w nauce języka obcego, zapamietywaniu nowych słówek bądz nieznanych pojęć. Jego główne możliwości to:

- nieograniczona liczba własnych kategorii,
- automatyczne pomijanie zapamiętanych kart ze słówkami,
- importowanie/ ekportowanie kart ze słówkami z/do aplikacji takich jak Microsoft Excel™, Numbers™,
- importowanie kart z serwisów online jak na przykład: Quizlet™,
- wymiana kartami z słówkami przez email,
- wymiana kart z słówkami przez Twitter'a.



Aplikację można pobrać z AppStore: http://itunes.com/apps/spritebandits/flipme

Wiecej informacji o programie znajdziecie na jego stronie:
http://spritebandits.com/flipme/index_pl.html

 

środa, 07 listopada 2012
Programowanie iPhone - implementacja pełnoekranowego wskaźnika aktywności (activity indicator)
W przypadku, gdy nasza aplikacja musi wykonać długo trwającą operację, przykładowo dokonać czasochłonnych obliczeń, bądź załadować dodatkowe zasoby, powinniśmy pomyśleć o wyświetleniu dla naszego użytkownika wskaźnika aktywności (przykład w dalszej części wpisu) tak, aby wiedział, że coś się dzieje.Z reguły, w takim celu wykorzystać można bardzo dobrą bibliotekę MBProgressHUD. Jeśli jednak potrzebujemywłasnego, bardziej dostosowanego rozwiązania, do jego implementacji możemy wykorzystać UIActivityIndicatorView (bądź UIProgressView w sytuacjach, gdy wiemy jak długo nasza operacja będzie trwała). Poniżej zademonstruję jak wykorzystać UIActivityIndicator do zaimplementowania pełnoekranowego wskaźnika aktywności... Zapraszam...
wtorek, 06 listopada 2012
Programowanie gier - najnowsza wersja beta silnika Unity 4 udostępniona

 

Jeśli interesujesz/zajmujesz się programowaniem gier, może zainteresować cię informacja o nowej wersji silnika Unity 4 Beta (Build 3) udostępnionej właśnie na stronach producenta. Beta otwarta jest dla wszystkich użytkowników Unity.

 

Szczegółowe informacje o zmianach, które znalazły się w tej wersji dostępne są po tym adresem http://unity3d.com/unity/beta/notes.

 

piątek, 02 listopada 2012
Co kryje w sobie nowy iPad Mini?

 

Zespół iFixIt rozebrał na częsci nowego iPada Mini. Podobnie, jak opisywany kilka dni temu nowy MacBook Pro 13" (odpowiedni link znajdziecie niżej), nie zdobył on zbyt wysokiej oceny jesli chodzi o naprawialność... małe, często ukryte śrubki i duuuużooooo kleju...

 

Więcej na temat znajdziecie tutaj: http://www.ifixit.com/Teardown/iPad+Mini+Teardown/11423/1

 

Co kryje w sobie nowy iPad Mini 

 

Tagi: iOS iPad
10:13, m0rt1m3r
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 01 listopada 2012
Programowanie iPhone - Xcode 4.6 Developer Preview oraz iOS 6.1 beta

 

Apple udostępniło właśnie na swoich stronach nową wersję środowiska programistycznego Xcode 4.6 Developer Preview oraz wersję beta systemu iOS 6.1. Po szczegóły zapraszam na stronę dla  developerów Apple.

 
Jeśli nie chcesz wojować z wersjami beta, to w dniu dzisiejszym pojawiła się również odświeżona wersja Xcode 4.5.2. Można ja pobrać zarówno z AppStore jak i z powyższej strony.

 



Tagi




PowerBuilder Tetris
D - Tetris



Programowanie iOS

C# ToolBox

SQL / TSQL / PLSQL ToolBox

Linux / Unix ToolBox





Zaprzyjaznione Strony

Sprite Bandits

Cake Time