Blog > Komentarze do wpisu
Programowanie Androida na Mac-u, cześć 1 - przygotowanie środowiska
Dziś będzie o czymś, co na pierwszy rzut oka wydaje sie nieco... inne. Inne, ponieważ, przynajmniej z moich doświadczeń wynika, że programiści Androida nie wykorzystują do pracy Mac-ów, a raczej platformę Windows lub Linux. Mac-owcy pracują przecież nad rozwiązaniami dla konkurencyjnego iOS-a :).

 

>>> ZACZYNAMY <<<

 

Dziś będzie o czymś, co na pierwszy rzut oka wydaje sie nieco... inne. Inne, ponieważ, przynajmniej z moich doświadczeń wynika, ze programiści Androida nie wykorzystują do pracy Mac-ów, a raczej platformę Windows i/lub Linux. Mac-owcy pracują przecież nad rozwiązaniami dla konkurencyjnego iOS-a :).

Ja, jako z natury ciekawska osoba, postanowiłem spróbować sie z Androidem. Początkowy plan był taki, iż wszystkie niezbędne narzędzia zainstaluje na maszynie wirtualnej z zainstalowanym Windows XP. Zdanie zmieniłem po tym jak zorientowałem sie, ze zarówno Eclipse, który będzie moim głównym środowiskiem programowania, jak i Android SDK, oba dostępne są na Mac-a.

Krok 1 - Eclipse

Pierwsza rzeczą, którą musimy zrobić, aby zacząć przygodę z Androidem, jest zainstalowanie środowiska Eclipse. Udajemy sie wiec na stronę:

http://www.eclipse.org/downloads (otwiera sie w nowym oknie)

i pobieramy... właśnie. Liczba dostępnych wariantów Eclipse może na początku przytłoczyć szczególnie kogoś, kto jak ja, nigdy wcześniej nie miał do czynienia z tym środowiskiem. Dla naszych celów w zupełności wystarczy wersja Classic, jest to również wersja polecana na stronach Androida.

 

 

Eclipse - download

 

 

Sam proces instalacji na Mac-u jest trywialny. Po prostu umieszczamy pobrane i rozpakowane narzędzie Eclipse w folderze w, z którego będziemy go używać.

Krok 2 – Android SDK

Kolejnym krokiem jest pobranie i instalacja Android SDK. Jest ono dostępne na stronie:

http://developer.android.com/sdk/index.html (otwiera sie w nowym oknie)



 

Android - download

 

Tu nie mamy juz większego wyboru i pobieramy jedna jedyna wersje SDK dla Mac-a.

Pobierane tu SDK jest tzw. Pakietem startowym (ang.: starter package) i nie stanowi pełnego środowiska programowania a jedynie tzw. core tools, które za chwile umożliwią nam pobranie i instalacje dodatkowych, niezbędnych elementów.

Podobnie jak poprzednio instalacja jest bardzo prosta, wystarczy przenieść rozpakowana zawartość do folderu docelowego, w którym chcemy umieścić nasze SDK. Zanotujmy sobie od razu jego nazwę, gdyż będzie ona potrzebna przy dalszej konfiguracji.

Krok 3 – Android SDK i AVD Manager

Kolejnym krokiem jest pobranie i instalacja kluczowych komponentów pozwalających na programowanie Androida, włączając w to m.in.: dodatkowe, specyficzne dla platformy Android narzędzia, dodatkowe API, dokumentacje jak i przykładowe kody źródłowe.

Wykorzystujemy do tego celu narzędzie AVD Manager, które jest częścią zainstalowanego uprzednio SDK.

AVD możemy odpalić bądź, bezpośrednio ze środowiska Eclipse, odpowiednie polecenie dostępne jest w menu Window > Android SDK and AVD Manager, bądź tez uruchomić je z terminala.

 

Aby wykorzystać terminal musimy najpierw przejść do folder, w którym umieściliśmy SDK, a następnie do podfolderu tools i wywołać polecenie

 

>android



Domyślnie, do dyspozycji mamy dwa repozytoria z modułami do pobrania. Są to:

1. Android Repository zawierające komponenty takie jak:

- narzędzia SDK umożliwiające (miedzy innymi) testowanie i debugowanie aplikacji. Narzędzia te są częścią pakietu startowego i jedynie od czasu do czasu są uaktualniane przez AVD. Wszystkie znajdziemy w podfolderze SDK tools/;

- narzędzia SDK specyficzne dla platform, na które tworzymy oprogramowanie dostępne w podfolderze SDK platform-tools/;

- platformy Android (biblioteki, zasoby, przykładowe kody, skorki dla emulatora itp.);

- przykłady i dokumentacje.

2. Third Party Add-ons umożliwiające pobranie specyficznych komponentów do pracy z dodatkowymi bibliotekami jak np.: Google Maps.




Android SDK and AVD Manager

 

 

Po uruchomieniu z listy dostępnych modułów możemy wybrać to, co nas interesuje i co będzie nam potrzebne. Ja, jako, ze na tym etapie jeszcze nie wiem, z czego będę korzystał, postanowiłem pobrać i zainstalować wszystko (powyższy ekran będzie wyglądać nieco inaczej dla ‘świeżej’ instalacji. Niestety zrobiłem screenshoota jak było juz ‘po fakcie’.

Poniższe zestawienie po krotce przedstawia podstawowe i rekomendowane moduły. Dokładniejszy opis jak również więcej informacji na temat Google API i dodatkowych platform SDK można znaleźć tutaj:

http://developer.android.com/sdk/installing (otwiera sie w nowym oknie).

Moduły podstawowe (wystarczają do rozpoczęcia pracy z platforma Android)

  • narzędzia SDK (wchodzą w skład pakietu startowego SDK);
  • narzędzia SDK specyficzne dla dostępnych platform (uaktualniane z reguły jedynie, gdy pojawia sie nowe SDK oferujące wsparcie dla nowych dodatkowych funkcjonalności) narzędzia te są kompatybilne – wstecz, ale zawsze powinniśmy mieć zainstalowane najnowsza, dostępna wersje;
  • platformy SDK; co najmniej jedna platforma jest niezbędna w celu kompilacji i przygotowania odpowiedniej maszyny wirtualnej (dla danej platformy) umożliwiającej testy naszego kodu w emulatorze; na początku jedna platforma powinna wystarczyć, jeśli jednak w planach mamy publikacje naszego oprogramowania na np. markecie Android powinniśmy pobrać inne platformy i sprawdzić/przetestować zachowanie naszego programu również na nich.

 

Moduły dodatkowe (rekomendowane dla Mac OS)

  • dokumentacja;
  • przykładowe kody źródłowe (ważne jest, aby pobrać kody zgodne z wersja API, które pobieramy/pobraliśmy).

 

Moduły, które mamy zainstalowane, można sprawdzić w przeznaczonej dla nich sekcji – Instaled packages:




Android ADK and AVD Manager - Installed packages

 

 

Krok 4 – ATD plug-in do Eclipse

Hardkorowi programiści mogą juz zacząć zabawę, ci niedzielni – jak ja, powinni jeszcze zainstalować plugin ATD dla Eclipse. Dodaje do Eclipse wiele naprawdę użytecznych narzędzi (m.in.: wsparcie dla tworzenia i konfiguracje projektów, czy tez graficzne tworzenie interfejsu użytkownika) sprawiając, że Eclipse staje się w pełni zintegrowanym i bardzo wydajnym środowiskiem do tworzenia oprogramowania na platformę Android.

Aby zainstalować plugin musimy uruchomić Eclipse i przejść do menu Help -> Instal New Software...



Klikamy w Add i wpisujemy ADT Plugin, jako nazwę i poniższy URL, jako jego lokalizacje:

https://dl-ssl.google.com/android/eclipse/ (otwiera sie w nowym oknie)

Uwaga! Polaczenie SSL jest preferowane ze względów bezpieczeństwa. Jeśli z jakichś przyczyn nie możemy z niego skorzystać, możemy użyć standardowego protokółu HTTP.

http://dl-ssl.google.com/android/eclipse/ (otwiera sie w nowym oknie)

Następnie zaznaczamy checkbox obok narzędzi developerskich (ang.: Developer Tools) i klikamy Next.



Spowoduje to pojawienie sie listy narzędzi dostępnych do pobrania.:

Ponownie klikamy Next i ponownie po zapoznaniu sie z i zaakceptowaniu warunków licencji.

Uwaga! Jeśli pojawi się sie ostrzeżenie o niemożności potwierdzenia autentyczności oprogramowania klikamy Ok.

Po zakończeniu instalacji pluginu konieczny będzie restart Eclipse.

Ostatnim etapem instalacji jest konfiguracja ATD. Sprowadza sie ona w tej chwili do wskazania lokalizacji zainstalowanego w kroku 2-gim SDK. Aby to zrobić uruchamiamy Eclipse > Preferences i przechodzimy do pozycji Android. Pole SDK Location musi wskazywać na folder, w którym umieściliśmy SDK.




Android ADT Plugin - download

 

 

Aktualnie dostępna wersja ADT to 12.0.0 (Lipiec 2011)


Polecam również sprawdzenie sekcji objaśniającej sposób aktualizacji  ADT. Po uaktualnieniu, wprowadzone zmiany mogą wymusić uaktualnienie SDK, ze względu na wzajemne zależności. Do uaktualnienia SDK w takiej sytuacji wykorzystujemy Android SDK i AVD manager: Help > Check for Updates.

Dokładniejszy opis znajdziemy tutaj:

http://developer.android.com/sdk/eclipse-adt.html#installing (otwiera sie w nowym oknie)

W następnej części stworzymy pierwsza - prosta aplikacje.

Źródła (linki otwierają się w nowym oknie):

1.    http://developer.android.com/index.html
2.    http://www. android.com/



środa, 07 września 2011, m0rt1m3r

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Polecane wpisy





PowerBuilder Tetris
D - Tetris



Programowanie iOS

C# ToolBox

SQL / TSQL / PLSQL ToolBox

Linux / Unix ToolBox





Zaprzyjaznione Strony

Sprite Bandits

Cake Time